« Tagasi

Kohtla-Järve Linnavalitsus teatab Kohtla-Järve linnas Järve linnaosas Arenduse tn 9 krundile Biogaasijaama toomishoonete- ja rajatiste ehitamiseks projekteerimistingimuste avalikust arutelust

Norte OÜ volitatud esindaja esitas 24. jaanuaril 2025. a projekteerimistingimuste taotluse nr 2511002/00727 (registreeritud Kohtla-Järve Linnavalitsuse dokumendiregistris 3. veebruaril 2025. a numbri  6-6/7 all).

Taotluse kohaselt planeeritakse Järve linnaosas krundile Arenduse tn 9 (katastritunnus 32201:001:0713,  90% tootmismaa, 10% ärimaa) biogaasijaama rajatised koos teenindavate hoonetega.

Linnaelanikelt laekusid vastuseisud 18. märtsil 2025. a toimunud projekteerimistingimuste eelnõu arutelu toimumise kellaaja kohta ning ebatäpse tähtaja määramisest. Samuti esitati vastuseis piirinaabri Kalevi tn 41 poolt võimalikest lõhnahäiringutest ja eelhinnangu vajadusest.

Menetlusse kaasatud ametkondadelt (Keskkonnaamet, Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve amet) esitati täiendavad ja arvesse võetud sisendandmed. Nendest peamised on järgmised:

-        KeHJS § 11 lõike 2 kohaselt tehakse otsus KMH algatamise või algatamata jätmise kohta tegevusloa taotluse menetluse raames, milleks on KeHJS § 7 punkti 1 alusel ehitusluba, punkti 4 alusel ka eeldatavalt olulise keskkonnamõjuga kavandatavat tegevust lubav, paragrahvis nimetamata muu dokument. Lõplik otsus KMH algatamise vajaduse kohta tuleks otsustajal teha ehitusloa menetlemises lähtudes EhS § 42 lõikest 2.

-        Seirete perioodilised hindamised ja -aruandlus määratakse kindlaks tegevuslubade andmisel Keskkonnaameti poolt.

-        Lõhnade lekke eemaldamine ja õhukvaliteedi tagamine lahendatakse projekteerimisel vastava tehnoloogia abil ning KKA kirjas keskkonnaloa vajaduse otsustamisel Keskkonnaameti poolt projektmaterjalide põhjal.

-        KKA kirjas toodi, et projekteerimistingimuste andmise etapis üldjuhul ei seata tingimusi jäätmekäitlustegevusele. Vastavalt KKA kirjas antud juhistele lahendatakse see projekti raames ja Keskkonnaameti poolt keskkonnakaitseloa vormistamisel.

 

Kohtla-Järve linna tööstuspark moodustati eesmärgiga, et ettevõtted tuleksid meie regiooni, et meil oleks piisavalt töökohti. Seetõttu on oluline säilitada tasakaal majandusarengu ning keskkonna- ja elukvaliteedi vahel. Kui aga tekib olukord, kus ettevõte, kes suudaks pakkuda töökohti ja mõjuda soodsalt hinnatasemele, kohtab ootamatut vastuseisu enne, kui kogu olemasolevat infot on kaalutud, siis on see ühiskondlikult keeruline olukord. Iga inimene ei pruugi jõuda süveneda kõigisse dokumentidesse ega leida motivatsiooni seda teha, mistõttu korraldati 18. märtsil 2025. a avalik arutelu.

18. märtsil 2025. a toimunud avalikul arutelul esitatud linnavalitsuse seisukoha järgselt tellis arendaja Hendrikson DGE OÜ poolt keskkonnamõjude eksperthinnangu.

 

Info PT kohta:

Järve linnaosa üldplaneeringu (kehtestatud Kohtla-Järve Linnavolikogu 25.veebruar 2008. a otsusega nr 265 „Kohtla-Järve linna Järve linnaosa üldplaneeringu kehtestamine") lahenduse kohaselt esitatud piirkonnas hoonestuse väljakujunenud ehituslaadi, kus naaberkinnistud kuuluvad Kohtla-Järve tööstuspargi omanikule SA-le Ida-Viru Investeeringute Agentuur ja kruntidel asuvad tootmishooned ja -rajatised, ei ole tootmisfunktsiooniga ehitiste ümberehitamine vastuolus üldplaneeringus määratud muude tingimustega. Kavandatavad rajatised on mahult ja visuaalse lahendusega sarnased kruntidel olevatega ja sobivad olemasolevas tööstuskeskkonnas oleva hoonestuslaadiga. Piirnevatel kruntidel toimub Kohtla-Järve tööstuspargi rajamise detailplaneeringu lahendusega  (kehtestatud Kohtla-Järve Linnavolikogu 2. novembri 2011. a otsusega nr 197 „Kohtla-Järve linna Järve linnaosas Kohtla-Järve Tööstuspargi rajamise detailplaneeringu kehtestamine")  ette kavandatud tootmishoonete ehitamine.

Hoonete ja rajatiste kasutusotstarve vastab Järve linnaosa üldplaneeringuga lubatule.

Detailplaneeringu järgi Arenduse tn 9 krunt vastab planeeringu positsioonile 30 ning kasutusotstarbele. Krundi suurus on 53 614 m2 . Planeeringuga on kavandatud krundil ehitusõigus – 31 000 m2, kuni kolm hoonet lubatud kõrgusega kuni 20 meetrit. Taotluse kohaselt kavandatakse  krundile soojustatud põhueeltöötluse laohoone, hakkehoidla hoone ja kontorihoone kogupindalaga ca 1600 m2, mis on vastavuses detailplaneeringus lubatud ehitusõigusega.

 

Biogaasijaama rajamisel kavandatakse tooraine vedamist Ida-Viru piirkonnas tegutsevatelt põldudelt põllusaaduse jäätmete näol, mis võib tuua ette täiendava koormuse liiklusele ja reostuse linna teedele.

Kohtla-Järve Tööstuspargi rajamise detailplaneeringu lahenduse peatükis „planeeritava ala põhimõtted tööstuspargi alal on Järve linnaosa üldplaneeringu kohaselt ette nähtud antud piirkonna tootmismaadele II ja III keskkonnamõju kategooriaga ettevõttete rajamine, mille krundipiirist väljapoole ei ulatu olulist keskkonnamõju. Arenduse tn 9 biogaasijaama kompleksis nähakse ette krundi lõunapoolsele piirile mahukad avatud silohoidlad pindalaga umbes 16 560 m2 ja hakkekatlamaja. Silohoidlate spetsiifilist mõju ei ole Kohtla-Järve Tööstuspargi rajamise detailplaneeringu raames hinnatud.

Planeeritava biogaasi jaama tehnoloogiat ning selle mõjusid, mis on projekteerimistingimuste andmisel teadmata, ja täiendavad eelhinnangu andmise sisendandmed keskkonnamõju olulisuste kohta puuduvad keskkonnamõju hinnangu otsuse tegemiseks. Samuti lähtudes koos taotlusega esitatud eskiisilahendusest, kus silohoidlad hakkavad paiknema umbes 300 meetri kaugusel lähimatest eluhoonetest Vahtra tänaval, muudetud nimetus on Ilmarise tn), on alust eeldada, et Kohtla-Järve linna elanikel võib tekkida põhjendatud huvi eeldatavalt kaasneva olulise keskkonnamõju või planeeringuala ruumiliste arengusuundumuste vastu.

Tuginedes keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse (edaspidi KeHS) § 6 lõike 2 punktile 22 on see tegevus, mis käsitleb osalist jäätmekäitlust ja mis võib kaasa tuua olulise keskkonnamõju. Planeeritav biogaasijaam oma tegevusviisi kohaselt on ka põllumajanduslike jäätmete käitlemise tegevus, mis näeb ette põllul tekkivate tootmisjääkide (põhk, rohemass, tahesõnnik, läga) ümbertöötlemist. Antud projektis taotluse andmetel kasutatakse kõrge orgaanilise koormusega pool-kuiva kääritustehnoloogiat. Ümbertöödeldava sõnniku ja läga kogus on umbes 25 000 t/a ja teiste toormete kogus 35 138 t/a ning toormete kogus kokku on 60 138 t/a. Kääritusjäägist (ehk digestaadist) toodetakse tehase lõhnast ja umbrohuseemnetest vabanenud orgaanilist väetist, mida planeeritakse kasutada kohalikel põldudel.

Toodetav biometaan on plaanis sisestada D-kategooria maagaasi torru ja kasutada transpordi tarbeks. Sellel eesmärgil on krundile sissesõidule planeeritud tankimissaar tankuriga.

 

Linnaelanike poolt PT eelnõu avalikustamise ajal veebruaris ei esitatud sisuliselt konkreetseid ettepanekuid ja märkusi. Tunti muret võimaliku lõhnamõju osas ning et projektdokumentatsioonis puudub põhjalik keskkonnamõju hindamine.

18. märtsil 2025. toimunud avalikul arutelul ei esitatud teisi sisuliselt konkreetseid arvestamisele kuuluvaid ettepanekuid ega märkusi.

Projekteerimistingimuste menetlemisel 18. märtsil 2025. a toimunud avalikul arutelul esitati linna poolt nõue arendajale Topinam Trade OÜ tellida keskkonnamõju eelhinnang.

Kohtla-Järve Linnavalitsuse seisukohast antud projekti raames on põhjendatud keskkonnamõju hindamise eksperthinnangu koostamine.

Topinam Trade OÜ esitas 24.04.2025. a OÜ Hendrikson DGE käest tellitud töö nr 25005196 „Ida-Virumaa Biojaama rajamine keskkonnamõjude eelhinnangu sisendandmed ja eksperthinnang keskkonnamõju olulisuse kohta". Nimetatud eksperthinnangu tulemused näitasid, et arvestades hetkel teadaolevat informatsiooni kavandatava tegevuse, asukoha keskkonnatingimuste ja piirkonna edasise arengusuuna kohta, ei ole alust eeldada olulise ebasoodsa keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse mõistes kavandatava tegevuse ellu viimisel ning KMH algatamine ei ole hetkel otstarbekas.

 

 

Vastavalt ehitusseadustiku (edaspidi EhS) § 26 lõike 3 punktile 2 arvestatakse, et
projekteerimistingimuste andmisel ei oleks vastuolu õigusaktide, isikute õiguste või avaliku huviga. EhS § 31 lõike 1 kohaselt projekteerimistingimuste andmine korraldatakse avatud menetlusena.

 

Ehitusseadustiku (edaspidi EhS) § 31 lg 1 kohaselt projekteerimistingimuste andmine korraldatakse avatud menetlusena. Haldusmenetluse seaduse §§ 46-50 järgi on menetluse käigus huvitatud isikul ja isikul, kelle õigusi võib projekteerimistingimuste andmine puudutada, õigus esitada eelnõu või taotluse kohta ettepanekuid ja vastuväiteid.

Linna roll ei ole toetada ega takistada ühegi konkreetse ettevõtte tulekut, vaid tagada, et kõik protsessid oleksid seaduslikud, läbipaistvad ja inimeste huvid oleksid kaitstud. Linn on arvamusel, et tuleb arutelu käsitleda objektiivselt ja mitmekülgselt, et igal inimesel oleks võimalus kujundada oma arvamus tasakaalustatud teabe põhjal.

Kuna on esinenud täpsustunud asjaolud ja eksperthinnang, korraldatakse uuesti PT avalik väljapanek ja arutelu.

Projekteerimistingimuste taotlusega, projekteerimistingimuste eelnõuga on võimalik tutvuda Kohtla-Järve linna veebilehel üldrubriigis ja  https://www.kohtla-jarve.ee/areng-teated  .

Ettepanekud ja vastuväited projekteerimistingimuste eelnõu või taotluse kohta tuleb saata kirjalikult Kohtla-Järve Linnavalitsuse postiaadressile Keskallee 19, Kohtla-Järve, Järve linnaosa või e-posti aadressile linnavalitsus@kjlv.ee  hiljemalt 22. mail 2025. a.

Avalik arutelu toimub 22. mail 2025. a algusega kell 17:00 Kohtla-Järve Linnavalitsuse 1 korruse saalis (Keskallee 19, Kohtla-Järve).

 

 

 

 

Dokumendid

 

Arengu- ja majandusteenistus